Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Begripsbepalingen

1. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument het recht heeft om zonder opgaaf van redenen de overeenkomst te ontbinden;

2. Consument: een natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;

3. Ondernemer: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aanbiedt aan consumenten;

4. Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is verspreid;

5. Dag: een kalenderdag;

6. Duurzame gegevensdrager: elk medium dat de consument of de ondernemer in staat stelt informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige toegang en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.

7. Herroepingsrecht: het recht van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;

8. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde fysieke ruimte zijn samengekomen.

9. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij de communicatie voor de totstandkoming van de overeenkomst uitsluitend gebruikmaakt van een of meer technieken voor communicatie op afstand;

 

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

  • Flouer
  • Adres: Hertogshoef 36, 4941KB, Raamsdonksveer
  • Telefoonnummer: 0642121499
  • E-mailadres: info@flouer.nl
  • KvK-nummer: 78308496
  • Btw-identificatienummer: NL003316119B59

 

Artikel 3 – Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van kracht voor ieder aanbod van de ondernemer en voor elke overeenkomst op afstand tussen de ondernemer en de consument.

Vóór de totstandkoming van een overeenkomst op afstand wordt de consument de tekst van deze algemene voorwaarden ter beschikking gesteld. Als dit redelijkerwijs niet mogelijk is, wordt de consument vóór de overeenkomst op afstand wordt gesloten geïnformeerd dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer kunnen worden ingezien, en op verzoek van de consument kosteloos zullen worden verstrekt.

Wanneer de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument worden verstrekt op een manier die eenvoudig kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Als dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal vóór de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar de consument de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan raadplegen en dat deze op verzoek kosteloos aan de consument zullen worden verstrekt.

In het geval dat naast deze algemene voorwaarden ook specifieke voorwaarden voor producten of diensten van toepassing zijn, is het tweede en derde lid in overeenkomstige zin van toepassing. De consument kan zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden altijd beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het gunstigst is.

 

Artikel 4 – Het aanbod

Wanneer een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of aan voorwaarden is onderworpen, zal dit expliciet in het aanbod worden vermeld.

Het aanbod bevat een uitgebreide en nauwkeurige beschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. Deze beschrijving is gedetailleerd genoeg om de consument in staat te stellen een weloverwogen beoordeling van het aanbod te maken. Indien de ondernemer gebruikmaakt van afbeeldingen, zijn deze een accurate weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Evidente vergissingen of fouten in het aanbod zijn niet bindend voor de ondernemer.

Elk aanbod bevat alle benodigde informatie, zodat de consument duidelijk inzicht heeft in de rechten en verplichtingen die verbonden zijn aan de acceptatie van het aanbod. Dit omvat met name:

  • De prijs inclusief belastingen.
  • Eventuele kosten voor levering.
  • De procedure voor het tot stand komen van de overeenkomst en welke stappen hiervoor nodig zijn.
  • De vermelding of het herroepingsrecht van toepassing is.
  • De betalingsmethode, levering en uitvoering van de overeenkomst.
  • De termijn waarbinnen het aanbod aanvaard dient te worden, of de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert.
  • Het tarief voor communicatie op afstand, indien de kosten voor het gebruik van de communicatietechniek op afstand anders worden berekend dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel.
  • Of de overeenkomst na totstandkoming wordt gearchiveerd en zo ja, op welke wijze deze toegankelijk is voor de consument.
  • Hoe de consument de door hem verstrekte gegevens voor de overeenkomst kan controleren en eventueel corrigeren, voordat de overeenkomst wordt gesloten.
  • Eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten.
  • Gedragscodes waar de ondernemer zich aan conformeert en de methode waarop de consument deze gedragscodes elektronisch kan raadplegen.
  • De minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.

 

Artikel 5 – De overeenkomst

De overeenkomst komt, behoudens hetgeen vermeld is in lid 4, tot stand op het moment waarop de consument het aanbod aanvaardt en voldoet aan de gestelde voorwaarden.

Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onmiddellijk langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd door de ondernemer, heeft de consument het recht de overeenkomst te ontbinden.

Als de overeenkomst elektronisch wordt afgesloten, neemt de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen om de elektronische gegevensoverdracht te beveiligen en zorgt hij voor een veilige online omgeving. Als de consument elektronisch betaalt, neemt de ondernemer passende beveiligingsmaatregelen.

Binnen de wettelijke kaders mag de ondernemer beoordelen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, en hij kan alle feiten en omstandigheden onderzoeken die van belang zijn voor een verantwoorde totstandkoming van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer om gegronde redenen besluit om de overeenkomst niet aan te gaan, heeft hij het recht de bestelling of aanvraag te weigeren of bijzondere voorwaarden aan de uitvoering te verbinden.

Bij het product of de dienst zal de ondernemer de consument de volgende informatie verstrekken, schriftelijk of op een manier die door de consument gemakkelijk op een duurzame gegevensdrager kan worden opgeslagen: het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument terecht kan met klachten; de voorwaarden en procedure voor uitoefening van het herroepingsrecht, of een duidelijke verklaring dat het herroepingsrecht is uitgesloten; informatie over garanties en bestaande service na de aankoop; de gegevens genoemd in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden, tenzij deze gegevens al aan de consument zijn verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst; de eisen voor beëindiging van de overeenkomst indien deze een duur heeft van meer dan één jaar of voor onbepaalde tijd is.

Bij duurtransacties is de bepaling in het vorige lid alleen van toepassing op de eerste levering.

 

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Bij de aankoop van producten heeft de consument het recht om de overeenkomst binnen 14 dagen zonder opgave van redenen te ontbinden. Deze bedenktermijn begint op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger. Na deze melding heeft de consument nog eens 14 dagen om het daadwerkelijk te retourneren.

Gedurende de bedenktijd dient de consument zorgvuldig met het product en de verpakking om te gaan. Het product mag slechts in die mate worden uitgepakt of gebruikt die noodzakelijk is om te beoordelen of de consument het product wenst te behouden. Indien de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, dient hij het product met alle geleverde accessoires en, indien redelijkerwijs mogelijk, in de originele staat en verpakking aan de ondernemer te retourneren, volgens de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Mocht het product beschadigd of de verpakking meer beschadigd zijn dan nodig is om het product te verkopen, dan kunnen we deze waardevermindering van het product aan u doorberekenen. Behandel het product dus met zorg en zorg ervoor dat deze bij een retour goed verpakt is. Je hebt ook de bon of het aankoopbewijs nodig.

Om een retour te starten, kun je contact met ons opnemen via info@flouer.nl. Let op: retourzendingen dienen te worden verzonden naar het volgende adres: Hertogshoef 36, 4941KB, Raamsdonksveer, Nederland.

Als je retour wordt geaccepteerd, zal je zelf een retourlabel moeten aanmaken. De bezorgkosten zijn voor eigen rekening.

Je kunt altijd contact met ons opnemen voor eventuele vragen over retourzendingen via info@flouer.nl.

 

Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping

Als de consument zijn herroepingsrecht uitoefent, zijn de kosten voor de retourzending voor zijn rekening.

Indien de consument al een betaling heeft gedaan, zal de ondernemer dit bedrag zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 14 dagen na de retourzending of herroeping, terugbetalen.

 

Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht

De ondernemer heeft het recht om het herroepingsrecht van de consument uit te sluiten, zoals bepaald in clausule 2 en 3. Deze uitsluiting van het herroepingsrecht is alleen van kracht als de ondernemer dit duidelijk in het aanbod heeft vermeld, of op zijn minst tijdig vóór het sluiten van de overeenkomst.

  • Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten die:

    • Volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd.
    • Vanwege hun persoonlijke aard niet kunnen worden teruggestuurd.
    • Bederfelijke producten of producten die snel verouderen betreffen.
    • Hun prijs afhankelijk is van schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft.
    • Losse kranten en tijdschriften zijn.
    • Audio- en video-opnamen en computersoftware betreffen waarvan de verzegeling door de consument is verbroken.
  • Uitsluiting van het herroepingsrecht is alleen mogelijk voor de volgende diensten:

    • Diensten met betrekking tot logies, vervoer, restaurant of vrijetijdsbesteding die op een specifieke datum of tijdens een specifieke periode worden geleverd.
    • Diensten waarvan de levering met de uitdrukkelijke toestemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken.
    • Diensten met betrekking tot weddenschappen en loterijen.

 

Artikel 9 –  Prijzen en Prijsaanpassingen

  • Tijdens de geldigheidsduur van het aanbod blijven de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten ongewijzigd, tenzij er aanpassingen optreden als gevolg van veranderingen in de btw-tarieven.

  • Als uitzondering op het vorige punt kan de ondernemer producten of diensten aanbieden waarvan de prijzen afhankelijk zijn van schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen controle over heeft. In dergelijke gevallen worden deze prijzen als richtprijzen in het aanbod vermeld.

  • Prijsverhogingen die plaatsvinden binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als ze het gevolg zijn van wettelijke voorschriften of bepalingen.

  • Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen mogelijk als de ondernemer dit expliciet heeft bedongen en: a. Als ze het gevolg zijn van wettelijke voorschriften of bepalingen; of b. Als de consument het recht heeft om de overeenkomst te beëindigen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging van kracht wordt.

  • De prijzen vermeld in het aanbod van producten of diensten zijn inclusief btw.

 

Artikel 10 – Overeenstemming en Garantie

De ondernemer garandeert dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de specificaties vermeld in het aanbod, redelijke normen van deugdelijkheid en bruikbaarheid, en de toepasselijke wettelijke voorschriften en overheidsvoorschriften die van kracht zijn op de datum van de overeenkomst. Als dit uitdrukkelijk is overeengekomen, staat de ondernemer er bovendien voor in dat het product geschikt is voor gebruik dat afwijkt van de norm.

Eventuele garanties verstrekt door de ondernemer, fabrikant of importeur beïnvloeden de wettelijke rechten en vorderingen van de consument op basis van de overeenkomst tegenover de ondernemer niet.

 

Artikel 11 – Levering en uitvoering

De ondernemer zal uiterste zorgvuldigheid betrachten bij het ontvangen van bestellingen voor producten en bij het uitvoeren van dienstverzoeken.

De consument wordt geacht het leveringsadres aan te geven bij de ondernemer.

Overeenkomstig hetgeen in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vastgelegd, zal het bedrijf bestellingen zonder onnodige vertraging uitvoeren, maar in ieder geval binnen 30 dagen, tenzij anders is overeengekomen met de consument. Indien zich vertragingen in de levering voordoen of als een bestelling geheel of gedeeltelijk niet kan worden uitgevoerd, wordt de consument hiervan uiterlijk binnen 30 dagen na het plaatsen van de bestelling op de hoogte gesteld. In dat geval heeft de consument het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden en eventueel aanspraak te maken op schadevergoeding.

Bij ontbinding volgens het vorige lid, zal de ondernemer binnen 30 dagen na ontbinding het door de consument betaalde bedrag terugbetalen.

Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt, zal de ondernemer zich inspannen om een geschikt alternatief aan te bieden. Bij de levering van een alternatief product zal duidelijk en begrijpelijk worden vermeld dat dit een vervangend artikel betreft. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten voor eventuele retourzendingen zijn voor rekening van de ondernemer.

Het risico van schade aan of verlies van producten berust bij de ondernemer tot het moment van aflevering aan de consument of een door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

 

Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Opzegging

  1. De consument heeft het recht om te allen tijde een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is gesloten en tot doel heeft om op regelmatige basis producten te leveren (waaronder elektriciteit) of diensten te verlenen, op te zeggen. Dit kan geschieden met inachtneming van de overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.

  2. De consument heeft het recht om te allen tijde een overeenkomst die voor bepaalde tijd is gesloten en tot doel heeft om op regelmatige basis producten te leveren (waaronder elektriciteit) of diensten te verlenen, op te zeggen tegen het einde van de overeengekomen duur. Dit kan geschieden met inachtneming van de overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.

  3. De consument heeft het recht om de in de vorige leden genoemde overeenkomsten op de volgende wijze op te zeggen:

    • Te allen tijde opzeggen, zonder beperking tot een specifiek tijdstip of periode.
    • Op dezelfde wijze opzeggen als de manier waarop de overeenkomst is aangegaan.
    • Altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als door de ondernemer is bedongen voor zichzelf.

Verlenging

  1. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is gesloten en tot doel heeft om op regelmatige basis producten te leveren (waaronder elektriciteit) of diensten te verlenen, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.

  2. Niettemin mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is gesloten en tot doel heeft om op regelmatige basis dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften te leveren, stilzwijgend worden verlengd voor een maximale duur van drie maanden. In dit geval kan de consument de verlengde overeenkomst opzeggen tegen het einde van de verlenging, met een opzegtermijn van maximaal één maand.

  3. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is gesloten en tot doel heeft om op regelmatige basis producten of diensten te leveren, mag alleen stilzwijgend worden verlengd voor onbepaalde duur als de consument te allen tijde kan opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand. In het geval dat de overeenkomst tot doel heeft om op regelmatige basis (maar minder dan eenmaal per maand) dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften te leveren, geldt een opzegtermijn van maximaal drie maanden.

  4. Een overeenkomst met beperkte duur voor het leveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften voor kennismaking (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend verlengd en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.

Duur

Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, heeft de consument het recht om de overeenkomst na een jaar te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.

 

Artikel 13 – Betaling

Tenzij anders overeengekomen, dienen de verschuldigde bedragen door de consument te worden voldaan binnen 14 dagen na het begin van de herroepingstermijn zoals beschreven in artikel 6, lid 1. In geval van een overeenkomst voor het leveren van diensten, begint deze termijn nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.

Bij de verkoop van producten aan consumenten mag in de algemene voorwaarden nooit een vooruitbetaling van meer dan 50% worden gevraagd. Indien vooruitbetaling is overeengekomen, kan de consument geen enkel recht uitoefenen met betrekking tot de uitvoering van de betreffende bestelling of dienst(en), tenzij de vooraf overeengekomen vooruitbetaling is voldaan.

De consument is verplicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onmiddellijk aan de ondernemer te melden.

Bij wanbetaling door de consument heeft de ondernemer, behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de redelijke kosten zoals vooraf aan de consument medegedeeld, in rekening te brengen.

 

Artikel 14 – Klachtenregeling

De ondernemer beschikt over een duidelijk kenbaar gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klachten overeenkomstig deze procedure.

Klachten met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst dienen door de consument binnen een redelijke termijn, volledig en duidelijk omschreven te worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.

Klachten die bij de ondernemer worden ingediend, zullen binnen 14 dagen na ontvangst worden beantwoord. Indien de aard van de klacht een langere verwerkingstijd vereist, zal de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen een ontvangstbevestiging sturen met een indicatie van wanneer de consument een uitgebreider antwoord kan verwachten.

Indien een klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat er een geschil dat kan worden voorgelegd aan de geschillenregeling.

Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR platform van de Europese Commissie. Dit ODR platform is te vinden op https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.trader.register

 

Artikel 15 – Geschillen

Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

 

Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende of van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet in het nadeel van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd of op een wijze die de consument in staat stelt deze op een toegankelijke manier op een duurzame gegevensdrager op te slaan.